به  دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان خوش آمدید. 

1:30:07 PM 1398 / 06 / 27
 
اخبار بسیج جامعه پزشکی

عید غدیر خم

واقعه غدیر، یکی از وقایع مهم تاریخی اسلام است که از نظر نقلی اثبات شده و از نظر عقلی هم نه تنها قابل پیش بینی بوده، بلکه جز این نیز انتظار نمی رفت

زیرا برای حفظ و صیانت شریعتی چون دین اسلام که پیامبر خاتم آن را آغاز نموده، باید جانشینانی صالح انتخاب می شدند تا در طول تاریخ این فرهنگ عظیم بماند و دستخوش تغییر نگردد.

غدیر صحنه علنی و آشکار منصوب کردن حضرت علی علیه السلام و امامان پس از او به دستور خداوند است به همراه اعلام رسمی پیامبر اسلام برای رفع هرگونه شک و شبهه و بلاتکلیفی در هدایت مسلمین تا روز قیامت و در حضور چندین هزار نفر.

در این گفتار ابتدا در مقدمه ای به اثبات اسناد و مدارک تاریخی موجود و همچنین هدف اصلی ایراد خطبه (انتصاب علی علیه السلام به عنوان امام بعد از پیامبر) اشاره شده سپس عباراتی که نام حضرت آشکارا در خطبه ذکر شده است. براساس کتاب “احتجاج” تالیف احمدبن علی طبرسی (۵۲۳-۵۴۸ هـ.ق) با ترجمه آورده شده است...

نام علی علیه السلام در خطبه غدیر

در این پژوهش باتوجه به متن خطبه غدیر که در کتاب احتجاج (شیخ طبرسی: ج ۱، صص ۸۴-۷۱) آمده، 15 مورد از عباراتی که مستقیما اشاره به ولایت و فضایل علی علیه السلام دارد آورده شده است:

۱) ان جبرئیل هبط الی مرارا ثلاثا یامرونی عن السلام ربی - و هوالسلام، ان اقوم فی هذا المشهد فاعلم کل ابیض و اسود. ان علی بن ابی طالب اخی وصی و خلیفتی و الامام من بعد الذی محله منی محل هارون من موسی الا انه لانبی بعدی و هو ولیکم بعدالله و رسوله.

در این قسمت از خطبه، پیامبر دلیل توقف خود را در غدیر خم بیان می کند و آن دلیل نزول آیه (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس، ان الله لایهدی القوم الکافرین (سوره مائده: آیه ۶۷) است.

پیامبر می فرمایند: جبرئیل سه بار بر من نازل شد و از جانب خداوند به من سلام رساند - او سلام است - و مرا مامور کرد که در این محل بمانم و به تمام مردم اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، قیم و جانشین و پیشوای بعد از من است که نسبت او به من مانند نسبت هارون به موسی است. با این تفاوت که بعد از من پیامبری نیست و او صاحب اختیار شما بعد از خدا و رسولش است.

۲ و ۳) پیامبر در طول خطبه ۲ بار این جمله را بیان می فرمایند:

(یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک فی علی (سوره مائده: آیه ۶۷)

(یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک فی حق علی (همان)

که ای پیامبر آنچه که درباره علی به تو نازل شده ابلاغ کن.

۴) علی بن ابی طالب الذی امام الصلاه و اتی الزکاه و هو راکع یریدالله عزوجل فی کل حال.

پیامبر با این کلام می خواهند بگویند که آیه تبلیغ تنها آیه ای نیست که درباره حضرت علی نازل شده است بلکه آیه رکوع نیز در شان اوست “انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون” (سوره مائده / آیه ۵۵)

و می فرمایند علی بن ابی طالب همان کسی است که نماز به پا داشت و در حال رکوع زکات پرداخته و در هر حالتی (رضایت) خداوند عزوجل را می خواهد.

۵) ان الله عزوجل هو مولاکم و الهکم ثم دونه رسوله و نبیه المخاطب لکم ثم من بعدی علی ولیکم و امامکن بامرالله ربکم ثم الامامه من ذریتی من ولده الی یوم تلقون الله و رسوله.

اشاره پیامبر در این عبارت به این نکته است که نه تنها امام امت حضرت علی است بلکه ادامه شجره پاک ولایت در فرزندان وی ادامه می یابد ایشان می فرمایند: خداوند عزوجل تنها صاحب اختیار و معبود شماست و بعد از خداوند پیامبرش و هم اکنون پیامبرش شما را مخاطب قرار داده و می گوید که بعد از من، به دستور خداوند علی اختیار و امام شماست و بعد از او امامت در نسل من و از فرزندان اوست تا زمانی که خدا و پیامبرش را ملاقات کنید. (منظور روز قیامت است)

۶) مامن علم الاو قد احصاه الله فی و کل علم علمت فقد احصیته فی امام المتقین و مامن علم الاوقد علمته علیا و هو امام المبین.

در این قسمت پیامبر به یکی از فضایل حضرت علی اشاره می کند و آن مرتبه علمی اوست و اشاره به آیه دوازدهم سوره یس است که می فرماید: “کل شی احصیناه فی امام مبین” و پیامبر در این باره می فرمایند: فقط خداوند است که هر علمی   را می داند و آن را در من جمع کرده است و هر علمی را که من آموخته ام در امام متقین جمع نموده اند و هیچ علمی نیست جز این که من آن را به علی آموزش داده ام زیرا امام مبین است که در آیه مذکور به آن اشاره شده است.

۷) فضلوا علیا فانه افضل الناس بعدی من ذکر و انثی ما انزل الله الرزاق و بقی الخلق.

در ادامه پیامبر به مردم یادآوری می کنند که حضرت علی تنها هادی حق است، اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد و در شب لیله المبیت در بستر پیامبر خوابید و از همه مهمتر منصوب از جانب خداوند است و می فرماید: ای مردم، علی را بر دیگران ترجیح دهید زیرا او بعد از من برترین مردم است چه مرد و زن، مادامی که خداوند روزی می دهد و خلق باقی است.

۸) ملعون معلون، مغضوب من رد علی قولی هذا و لم یوافقه الا ان جیرئیل خبرنی عن الله تعالی بذلک و یقول من عادی علیا و لم یتوله فعلیه لعنتی و غضبی.

پیامبر درباره پیمان شکنان، مخالفان و شکاکان می فرمایند: هرکس این سخن مرا رد کند یا موافق آن نباشد مورد لعن و غضب است. بدانید که جبرئیل ازجانب خداوند این خبر را برایم آورده است و می گوید: هرکس با علی دشمنی کند و ولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من بر او باد.

۹) من کنت مولاه فهذا علی مولاه.

و در اینجا اوج خطبه و پیام اصلی آن است که هرکس من صاحب اختیار اویم پس همین شخص یعنی علی صاحب اختیار و ولی اوست.

۱۰) هو علی بن ابی طالب اخی و وصیی و موالاته من الله عزوجل انزل ها علی.

سپس حضرت با تاکید بر معرفی و شناساندن حضرت علی می فرمایند: او علی بن ابی طالب برادر من و قیم من است که از طرف خداوند عزوجل ابلاغ ولایتش بر من نازل شده است.

۱۱) ان علیا و الطیبین من ولدی هم الثقل الاصغر و القران الثقل الاکبر.

و سپس می فرمایند: علی و فرزندان او که فرزندان از نسل من هستند ثقل اصغر و قرآن ثقل اکبر است این جمله تاکیدی است بر حدیث ثقلین که پیامبر بارها و بارها پیش از این آن را فرموده بودند و بازهم تاکید می فرمایند که این دو از هم جدا نمی شوند و حکومت حقیقی اسلامی فقط به دست پرتوان آنان است.

۱۲) هذا علی و وصی و اعی علمی و خلیفتی فی امتی علی منم آمن بی.

در این قسمت پیامبر دست حضرت علی را بلند کرده و او را به مردم نشان می دهند و می فرمایند: این علی است که وصی، جامع علم و جانشین من در میان امتم می باشد همان امتی که به من ایمان دارند.

۱۳) اللهم انک انزلت الایه فی ذلک و نصبک ایاه لهذا الیوم.

پیامبر گرامی دلیل نزول آیه اکمال را بیان می کند. “الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا” (سوره مائده: آیه ۳) و می فرماید خدایا تو برای روشن شدن این مطلب و منصوب شدن علی دراین روز آیه ای را درباره او نازل کردی.

۱۴) هذا علی انصرکم لی و احقکم بی و اقربکم الی واعزکم علی.

پیامبر بعد از اشاره به تکامل دین توسط علی علیه السلام و اینکه اگر کسی به او اقتدا نکند در دنیا و آخرت اعمالش را از بین برده و عذاب وی تخفیف نمی یابد ادامه می دهند که: ای مردم بدانید که یاری کننده شما سزوارترینتان و نزدیک تر وعزیزترین شما نسبت به من است که همین علی است زیرا او همان کسی است که هرکجا در قرآن آیه ای دررضایت خداوند از بندگان و یا مدحی از مومنان مطرح باشد اولین خطاب نسبت به حضرت علی است. (منظور سوره هل اتی است)

۱۵) ذریه کل نبیء من صلبه و ذریتی من صلب علی.

پیامبر برای رفع هرگونه شک و تردید می فرمایند که: نسل هر پیامبری از صلب خود اوست ولی نسل من از صلب علی است.

با توجه به موارد فوق ما خوشحالیم که جزء پیروان اهل بیت و متمسکین به قرآن کریم که همان دو ثقل مورد نظر پیامبر اعظم (ص)    می باشیم.

 

ساعت : 11:26 -  روز  : دو شنبه  - 29 /  7 / 1392 /  شماره خبر : 31 / تعداد نمايش :310

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


   
جشنواره پرتال

انتخاب پرتال برتر